Juttusarjassa käsitellään julkisuudesta poistuneita artisteja. (Kuva: Dani Branthin)

Kulttuuri

Anneli Pasanen – missä olit kaikki nämä vuodet?

Dani Branthin

Iskelmälaulaja Anneli Pasanen ei ole antanut ulkoa tulevien paineiden vaikuttaa omaan päätöksentekoonsa urallansa.

Nuori tyttö pyörähtelee luistelukentällä Helsingin Vallilassa ylpeänä. Hän toivoo, että kaikki muut luistelijat näkevät hänen uudet luistimensa ja äidin tekemän luistelupuvun. Anneli Pasanen on kuuden vanha ja elettiin vuotta 1955. Myöhemmin hänet tunnettiin heleä-äänisenä iskelmälaulajana.

Pasanen piti luistelemisesta lapsena paljon, mutta ammattia luistelusta hänelle ei tullut. Laulaminen kiinnosti enemmän. Aina pihaleikeiltä ehdittyään hän istui korva kiinni radiovastaanottimen kaiuttimessa. Ylen kanavilla soineet ulkomaalaiset rock-kappaleet ja suomalaiset iskelmähitit ovat jääneet Pasasen muistoihin. Erityisen vaikutuksen häneen teki Laila Kinnunen kauniilla äänellään. Hänen lauluääneensä on jäänyt pala Kinnusen perintöä.

1969 Pasanen painoi valkolakin päähänsä. Tämän jälkeen hän siirtyi opin tielle ulkomaille. Ranskan kielen taito kehittyi, sillä Pasanen opiskeli ranskaa Sorbonnen yliopistossa ja otti laulutunteja. Maassa asuessaan hän teki myös omakustannelevyn filmitähti Brigitte Bardot’n isän kanssa. Ymmärrettävästi myös musiikintuntemus laajentui.

”Tutustuin silloin jazziin ja mustien musiikkiin. Näinä päivinäkin, kun kuuntelen musiikkia, niin se on bluesia tai jazzia. Siihen aikaan Ranskassa mustien jazz-orkesterit olivat todella suosittuja”, Pasanen kertoo.

Pasanen toi tuliaisinaan Ranskasta nipun sävellyksiä (Kuva: Anneli Pasanen).

Hän tiesi jo uran alussa, että laulajana hän ei tulisi loppuelämäänsä viettämään, vaan ”oikea ammatti” oli hankittava.

Pasanen kävelee julkisuuteen

Pasanen palasi Suomeen omakustannelevy ja nippu sävellyksiä laukussaan. Nämä olivat hänelle käyntikortti suomalaisen musiikkimaailmaan. Karrikoidusti voidaan sanoa, että hänen pääsy julkisuuteen oli kiinni siitä, että hän avasi Yleisradion toimituksen oven.

”Minä kävelin radioon levyjen kanssa. Soitatin levyjäni siellä. Yleisradiossa työskennellyt säveltäjä Heikki Annala totesi, että heitä kiinnostaisi tehdä musiikkiohjelmaa kanssani”, Pasanen muistelee.

Hän naurahtaa, kun kysyn, että onnistuisiko radioon pääsy nykyään yhtä helposti.

”Ei varmasti onnistuisi. Ihmiset lähettävät sinne nykyään miljoonia demoja. Se oli minun oma-aloitteinen askel, minkä jälkeen kaikki lähti ihan itsestään rullaamaan”, hän sanoo.

Pasanen esiintyi Radion sinfoniaorkesterin kanssa noin 20 minuuttisissa ohjelmissa. Hän pitää vahvuutenaan sitä, että laulaminen onnistui ranskaksi, suomeksi ja englanniksi. Nämä olivat hänen ensimmäisiä julkisia esiintymisiään aktiivisesti.

Ohjelmaa tehtiin vuosina 1974–1975.

Pasanen poistuu keikkalavoilta

Spede Pasanen kuuli vahingossa radio-ohjelmiani ja ihmetteli, että kukahan tämä mimmi on”, hän muistelee.

Onneksi hän oli kuulolla, sillä Spede kutsui Pasasen toimistolleen käymään. Tätä kautta hän pääsi radion lisäksi televisioon esiintymään Speden ohjelmaan.

Pasasen radio- ja televisioesiintymiset loivat pohjan päästä levyttäväksi artistiksi. Hän teki vuonna 1976 ensimmäiset levytyksensä Suomessa. Seuraavana vuonna hän solmi levytyssopimuksen CBS-levy-yhtiön kanssa. Samassa yhtiössä hän oli koko uransa ajan.

Keikkailun ja levyttämisen ohella hän opiskeli itsensä merkonomiksi Helsingissä ja työpaikka löytyi kaupalliselta alalta.

Aika aikaa kutakin: Pasanen poistui julkisuudesta ensimmäisen kerran perheenlisäyksen ja avioitumisen takia 1980-luvun alussa. Hän palasi kuitenkin julkisuuteen 1984 kappaleella Missä olit kaikki nämä vuodet, josta onkin tullut ikivihreä hitti.

Hän halusi itsellensä vielä uuden ammatin. Pasanen opiskeli 1990-luvun lopulla itsensä erityisopettajaksi. Nykyään hän asuu Kuopiossa ja viettää vapaa-aikansa kuoroharjoituksissa, liikuntaa harrastaen, opiskellen vieraita kieliä ja käy Suomi-Ranska-seurassa.

Pasanen ei kumartele ketään

Paljon on muuttunut Pasasen aktiiviajoista. Nykyään laulajan täytyy osata markkinoida itseään sosiaalisessa mediassa ja hyväksyä se tosiasia, että tanssilavoja on lopetettu sekä esiintymään pitäisi mennä ilmaiseksi. Pasanen osaa kertoa hyvän neuvon, miten musiikkimaailmassa pärjää.

”Jos taiteilija saa jo nuorena nopeasti julkisuutta ja ihastusta, saattaa hänellä nousta julkisuus hattuun. Tärkeintä on osata pitää jalat maassa ja pysyä nöyränä työtänsä kohtaan. Julkkiksena oleminen kun ei ole siviilielämääsi, eikä määritä sinua kokonaan”, hän sanoo.

Pasanen myöntää, että jotkut artistit antavat itsestään ylimielisen kuvan ulospäin ja tällä tavoin yrittävät saada parempaa kohtelua. Naisiin ja miehiin suhtaudutaan myös hiukan eri tavalla.

”Miehillä on yleensä enemmän valtaa ja he osoittavat ylemmyyttä. Se tietyllä tapaa kuuluu myös heidän perusluonteeseensa. Voi olla, että naisia on paljon helpompi alistaa. He lähtevät liian helposti mukaan. Minä en ole kokenut sellaista kuitenkaan, koska en kumartele ketään ja uskallan itse määritellä millaisia biisejä tahdon laulaa ja millaisen ohjelmiston tahdon tehdä”, hän toteaa.

Ajatellessaan uraansa nyt, hän ei ole jäänyt murehtimaan keikkalavoilta pois jäämistään. Pasanen haluaa muistuttaa siitä, ettei kannata tehdä väkisin asioita, jos ne eivät tunnu mielekkäiltä siinä hetkessä.

”Ratkaisu jäädä pois tuntui siinä hetkessä oikealta. Ei kannata mennä härkäpäisesti läpi harmaan kiven, vaan miettiä mikä elämässä on tärkeää. Aloitinhan minäkin laulamisen uudestaan. Jos suljet nyt oven takanasi, voi ihan hyvin uusi aueta myöhemmin”, Pasanen muistuttaa.