Kulttuuri

Pakohuonepeleissä lisätään tunnelmaa näyttelijöillä

Nelli Spännäri

Euroopassa näyttelijöiden käyttö pakohuonepeleissä on yleistymässä ja sille on paljon kysyntää. Suomessa vain muutamassa paikassa käytetään tällä hetkellä näyttelijöitä.

Työporukka on saapunut viettämään pikkujoulua pakohuoneeseen. Ideana on päästä ulos lukitusta huoneesta ryhmätyön ja älyhoksottimien avulla tietyn aikarajan sisällä. Suomessa pakopelit ovat vielä keskenään hyvin samanlaisia ja etenevät perusidealla.

Clu Tku escape room pelitila toimii ulottuvuuksien välisenä etsivätoimistona. Inspiraationa on käytetty esimerkiksi Sherlock Holmesia ja yksi huonemahdollisuuksista onkin Baker street, joka on tunnetun yksityisetsivän kotiosoite. Jo aulassa saa kiinni tunnelmasta, kun seinällä roikkuu naulassa ensimmäisenä fetsi ja etsivän hattu. Kokemukseen kuuluu myös chaitee, jonka voi nauttia muhkealla nahkasohvalla istuen ennen huoneeseen pääsyä. Pakohuonepelien työntekijätkin ovat pukeutuneet teeman mukaisesti ja ovat roolissa lisätäkseen pelaajille luotavaa tunnelmaa.

 

Peruspakohuonepeleillä ei ole tulevaisuutta

kuva: Hanna Juutilainen

Pakohuonepelit Unkarista vuonna 2014 Suomeen tuonut Agnes Kaszas väittää, että peruspakohuonepeleillä ei ole Suomessa tulevaisuutta, mutta näkee pelit kehittyvänä konseptina. Täällä pakohuonepelit voivat hänen mukaansa kehittyä opetuksellisesti ja ryhmätyön suhteen. Kaszasin perustamissa pakohuonepeleissä käytetään näyttelijöitä, joka on hänen mukaansa tulossa suuremmaksi trendiksi myös Euroopassa. Hän ei kuitenkaan kerro, mitä näyttelijät huoneessa tarkalleen tekevät, jotta ei pilaa yllätystä.

Näyttelijät ovat pakohuoneiden uusi buumi

Clu Tku:n toinen perustaja Toni Heinonen on käynyt monissa pakohuonepeleissä ympäri Eurooppaa ja sanookin, että ulkomailla näyttelijöiden käyttöä pakohuoneessa tiedustellaan jopa puhelimitse:”Onko teillä näyttelijöitä. Ai ei ole, no ei me sitten tulla”.

Suomessa näyttelijöitä käytetään pakopeleissä vain muutamassa paikassa.

“Suomessa pakohuonepelit ovat sen verran tuoreita, että mitään oikeasti erilaista ei ole vielä tarvinnut hakea”, Heinonen toteaa.

Kaszas näkee pakohuonepelit mukaansatempaavana teatterina ja esittävän taiteen muotona. Vaikka hänen mielestään peruspakohuoneilla ei ole tulevaisuutta Suomessa ja hän tarjoaa ratkaisun pelien suosion säilymiselle: ”Suomen pakohuoneilla on tulevaisuus, jos niitä vietäisiin esityksellisempään suuntaan ja ne nähtäisiin teatterina.”

Clu Tku:n viestintä- ja markkinointivastaava Heta Pyhäjärvi roolivaatteissaan