Juttusarjassa käsitellään julkisuudesta poistuneita artisteja. (Kuva: Dani Branthin)

Kulttuuri

Rexi – iskelmätähdestä kuvataiteilijaksi

Dani Branthin

1970-luvun iskelmäartisti Rexi aikoo keskittyä jatkossa maalaustaiteeseen.

”Hei katsokaa, tuolta se Rexi tulee!” Nämä sanat Raimo Kero sai kuulla lapsena Kälviällä ruotsalolaisen kansakoulun käytävällä. Vitsi syntyi siitä, kun edellisenä päivänä Kero oli ollut ystäviensä kanssa pelaamassa Ruotsalon seuraintalolla käsipalloa. Keron sisko oli lähetetty hakemaan veljeään kotiin ja he kulkivat eri puolilla tietä. Sisko oli todennut: ”sähän olet kuin kylällä kulkeva koira harjun Rexi!” Myöhemmin Kero otti Rexin taiteilijanimekseen.

Ruotsalon kaduilla ei ollut laisinkaan tavaton näky, että neljä poikaa polkee polkupyörillä ympäri vuoden seuraintalolle rautalankamusiikkiin tarvittavat soittimet mukanaan. Rexillä oli siskonsa mieheltä lainassa oleva kitara. Treenit olivat arkipäivää. Rexin bändi esiintyi ahkerasti 1960-luvulla soittaen rautalankamusiikkia. Hän muistaa, miten kohtasi Tapio Rautavaaran Ruotsalon tanssilavalla.

”En päässyt ikäni puolesta sisään. Seurasin verhojen välistä esitystä. Hän otti minut syliinsä ja totesi: poika, sinusta tulee laulaja!” Rexi muistelee.

Rexin ensimmäisessä bändissä oli kolme Raimoa. Bändin nimeksi annettiin Raimos. Nimi on parodia samoihin aikoihin julkisuudessa olleesta Ernos-yhtyeestä. Raimojen bändiin liittyy tarina.

”Poikkesimme keikkamatkalla baariin. Automme perässä oli kärry, missä luki Raimos. Paikalle tuli Ernosien jäsen. Hän totesi myyjälle, että onpa kumma, kun bändi tyytyi nimeen Raimos. Olisivat laittaneet mieluummin nimen Taunos”, Rexi nauraa.

Urkukoulusta tuli suosittu

Soittimet tulivat Rexille tutuksi jo nuorena. Hän meni Kokkolassa töihin soitinliikkeeseen vuonna 1966. Parin vuoden päästä liikkeen omistaja kuoli auto-onnettomuudessa. Nuori laulajanalku jäi yksin soittimien keskelle. Musiikki-Fazer auttoi Rexiä siirtämään yhtiön omiin nimiinsä. Tuore yritys sai nimen Rexin Musiikki. Se tarjosi myös virtuooseiksi aikoville urkukoulua, jonne riitti tulijoita. Rexi lopetti yhtiön 1970-luvun puolivälissä.

”Olin liian monessa mukana samaan aikaan. En vaan enää jaksanut tehdä kaikkea samaan aikaan, joten keskityin keikkailuun”, hän toteaa.

Soitinliikkeen tilat sijaitsivat samassa kiinteistössä, missä kokkolalainen hotelli Grand oli. Hän neuvotteli hotellinjohtajan kanssa sopimuksen, että rakennuksen yläkertaan tehdään äänitysstudio. RM-Studioilla kävi ääntä tallentamassa muun muassa Dave Lindholm, Berit, Kirka ja Broadcast. Studio siirtyi myöhemmin Helsinkiin ja jatkoi toimintaansa 1980-luvulle.

Kun sen aika on

”Syntymän ja kuoleman kestää, mutta tämä väliaika on yhtä perkelettä,” totesi 1987 itsemurhan tehnyt sanoittaja Raul Reiman, joka oli Rexin hyvä ystävä. Reiman tunnetaan melankolisista sanoituksistaan. Rexistä tuli hänen sanoitustensa vakituinen esittäjä 70-luvulla. Erityisesti 1977 Syksyn Sävel -kilpailussa viidenneksi sijoittunut Puhtaat purjeet -biisi on kirjoitettu Suomen musiikkihistoriaan suurin kirjaimin.

Vaikka Puhtaat purjeet onkin kuolemaa sivuava kappale, ottivat kuuntelijat sen omakseen. Televisiossa esiintyminen toi paljon positiivista julkisuutta. Kävijämäärä kasvoi keikoilla radikaalisti, eikä media alkanut suhtautua negatiivisesti.

Julkisuus auttoi myös keikkojen saannissa. Rexin ja hänen bändinsä Napoleonin ei enää tarvinnut soitella ympäriinsä päästäkseen esiintymään. Tanssien järjestäjät pikemminkin hamusivat heitä esiintymään. Bändiläiset hoitivat itse myynnin ja markkinoinnin, mikä säästi kuluja. Rexin mukaan managerit tulevat aina vain artistin ja keikkajärjestäjän väliin hyötyäkseen itse mahdollisimman paljon.

Rexi näkee radiokanavissa olevan yhden ongelman, mikseivät tuntemattomat artistit onnistu brändäämään itseään. Levy-yhtiöt ovat yhteistyössä kaupallisten formaattiradioiden kanssa. Paikallisradiot taas soittavat usein julkisuudesta tunnettujen artistien musiikkia. Hän on kuitenkin iloinen, että esimerkiksi Pohjois-Suomessa kuuluva Radio Pooki soittaa satunnaisesti hänen biisejään.

Artistivalinta oli väärä

1980-luvun alussa Rexi vetäytyi julkisuudesta. Omat projektit olivat tärkeämpiä. Hän kehitti instrumenttien roudaamiseen tarkoitetun kuljetuslaatikon. Niitä koottiin Quebecissä, Italiassa ja Englannissa. Tuotetta myytiin ympäri maailman. Lisäksi hän rakenteli vanerista kaiuttimia. Kari Tapio ei suostunut käyttämään muita, kuin Rexin rakentamia kaiuttimia keikoillaan.

Rakentelun ohella Rexi halusi jälleen keikkailemaan. Hän oli Kaija Pohjolan kanssa euroviisukarsinnoissa kappaleella Ruskaa näin sun silmissäs. Menestystä ei kuitenkaan tullut. Rexi näkee, että erilaisella artistivalinnalla olisi voinut pärjätä paremmin. Rexi olisi halunnut esittää kappaleensa yksin, mutta Musiikki-Fazer päätti, että tarvitaan nainen hänen rinnalleen.

90-luvun lopulla Rexi vaihtoi täysin musiikkityyliä. Iskelmärallien esittäminen ei enää tuntunut mielekkäältä. Hengellinen musiikki tuntui läheisemmältä. Omien sanojensa mukaan syy tyylin vaihtoon on Puhtaat purjeet -kappaleen esittämisessä yksityistilaisuuksissa.

”Ymmärsin, että hengelliselle musiikille on paljon kysyntää. Istuin yhtenä iltana pöydän ääreen ja kirjoitin kaikki biisit yhdeltä istumalta. Ne julkaistiin vuonna 1998 levyllä Siunaa Jeesus lastasi -albumilla”, Rexi kertoo.

 Rexin fanit äänestivät jaloillaan. Keikat vähenivät radikaalisti ja iskelmämusiikista tykänneet fanit kaikkosivat pois.

”He eivät diganneet hengellisestä musiikista, enkä minä sitä heille väkisin yrittänyt tyrkyttääkkään. En toisaalta välitä tuosta. Minä valitsin tämän linjan”, hän toteaa.

Rexi testaa suunnittelemiaan veneitään ahkerasti. (Kuva: Rexi)

Veneenrakennuksesta löytyi kiinnostuksen kohde

2000-luvulla Rexi poistui jälleen julkisuudesta ja muutti lapsuudenkotiinsa Ruotsalossa. Syyksi keikkailun lopettamiseen hän mainitsee sen, että ei vaan tuntenut samanlaista paloa lähteä bändin kanssa esiintymään, kuin ennen. Hän siirtyi jälleen toteuttamaan itseään.

Rexi meni pietarsaarelaiseen Nautor Oy:hyn harjoittelemaan lasikuituveneiden tekoa. Valmiit tuotteet olivat nähtävinä ylellisten Swan-purjeveneiden muodossa. Hän innostui aiheesta ja alkoi itse suunnitella sekä rakentamaan lasikuituisia avoveneitä. Myös maalaustaide on hänelle tärkeä osa elämää.

Gramex-maksuja enemmän ulkomailta

Vaikka hän ei olekaan enää julkisuudessa, muistelee Rexi hyvillä mielin aktiiviuraansa. Hänelle on jäänyt mieleen eräs hauska muisto Kari Tapiosta. Tapio oli lähes poikkeuksetta Rexin luona yötä ollessaan Pohjanmaan suunnalla keikalla. Rexi oli luvannut rakentaa Tapiolle uudet kaiuttimet, mutta ei ehtinyt saamaan niitä Tapion vierailuun mennessä.

”Minulla on tässä pihapiirissa puusepänverstas. Tapio tuli vasara kädessä ja uhkasi lyödä minua, koska kaiuttimet eivät olleet valmiit. Huumoriahan se toki oli!” Rexi nauraa.

Hän ihmettelee silti sitä, että Gramex-maksuja tulee enemmän Norjasta ja Ruotsista, kuin Suomesta. Hän uskoo, että syy voi löytyä pelimannityyppisestä musiikista, joka uppoaa naapurimaiden kuulijoihin.

Tulevaisuudessa Rexi aikoo keskittyä maalaamiseen ja viettää aikaa verstaassaan.

”Kyllä soittoura on katsottu loppuun. Nyt on aika keskittyä muuhun”, Rexi toteaa.