IeSF World Championship -turnaus Romanian Bukarestissa vuonna 2013. Kuvassa League of Legends -pelin maajoukkue. Kuva: Raakel Hämäläinen. SEUL ry.

Kulttuuri

Uutiset

E-urheilijat saavat tulevaisuudessa kursseja ja valmennusta

Mira Nurmi

[metaslider id=23561]

Tietokoneella tai konsolilla pelaaminen on monelle mieluisa harrastus, mutta toisille se on ammatti. Ammattitasolle on aikaisemmin joutunut itse ponnistelemaan, mutta nykyään on jo saatavilla tukea niin pelaajien liitosta kuin ammattioppilaitoksesta. 

”Niin kuin muussakin urheilussa, täytyy lähteä alusta. Aloitetaan nuorena harrastamaan ja siirrytään siitä turnajaisiin. Netissä pelatessa luodaan nimeä ja opitaan samalla tuntemaan muita pelaajia. Sitä kautta voidaan löytää joukkue ulkomailta tai etsitään sponsoreita”, kertoo SEUL ry:n puheenjohtaja Erkka Jouste.

Suomen elektronisen urheilun liitto (SEUL ry) kehittää ja pyrkii nostamaan alan tunnettavuutta.

Harjoittelun lisäksi jokainen urheilija tietää valmennuksen olevan yksilölle ja joukkueelle elintärkeää. SEUL ry on toiminut Suomessa viisi vuotta ja nyt heille koulutetaan ensimmäistä valmentajaa. Ennen tätä päivää pelaaja on joutunut pärjäämään omillaan.

”Tukea on ollut vaikea löytää. Liiton myötä on voinut kysyä apua sopimusasioissa. Nyt saadaan ensimmäinen valmentaja koulutukseen ja niitä varmasti tulee entistä enemmän. Tästä se varmasti meidänkin osalta kehittyy, että millaista tukea voidaan antaa”, Jouste selvittää.

Koulutusta elämänhallintaan

Suomessa on jo mahdollista opiskella pelaamista koulussa. Ruotsinkielinen ammattioppilaitos Prakticum on ottanut opetussuunnitelmaansa e-urheilun valinnaiseksi kurssiksi datanomi-linjalle. SEUL ry:n puheenjohtaja Jouste paljastaa, että myös Keski-Suomeen suunnitellaan samankaltaisen kurssin lisäämistä opetussuunnitelmaan.

Kurssilla ei kuitenkaan vain istuta koneen ääressä pelaamassa, vaan se käsittelee laajasti elämänhallintaa.

”Kurssilla käsitellään elämäntapoja, tiimissä toimimista ja pelin opiskelua. Varsinainen pelaaminen tehdään kotona. Kurssillä käydään läpi muita käytännön asioita, joka valmentaa myös muuhun koulunkäyntiin. Näitä taitoja voidaan käyttää opiskelun lisäksi jopa työelämässä”, Jouste selventää.

Tiimi tukena 

”Kaikki alkoi oikeastaan siitä, kun veli löysi netistä Starcraft 1:n kilpailuvideon ja meillä sattui olemaan se peli itsellä. Alettiin sitä sitten pelaamaan tämän videon jälkeen”, muistelee ammatikseen Starcraft 2:sta pelaava Joona ”Serral” Setala. 

17-vuotias Setala opiskelee pelaamisensa ohella lukion toisella. Pelaaminen on ollut hänelle alusta asti luonteva harrastus ja hän kertoo sen edenneen ammattitasolle pikku hiljaa. Tukena matkan varrella ovat toimineet niin vanhemmat kuin muut läheiset:

”Eniten olen kuitenkin saanut tukea tiimiltä. Ensimmäisen tiimin sain joskus neljä vuotta sitten. Silloin voitin yhden turnauksen, minkä palkintona oli päästä mukaan joukkueeseen.”

Joukkueella ei ole erillistä valmentajaa, mutta Setala kertoo kapteenin olevan verrattavissa tähän rooliin:

”Turnauksissa tiimin kapteeni toimii valmentajana. Hän selvittää meneillä olevat turnaukset ja tekee taustatyöt.”

Aloitteleville e-urheilijoille löytyy tukea entistä enemmän, mutta ammattitasolle nouseminen vaatii edelleen paljon ponnisteluja.

”Aika paljon joutuu tekemään uhrauksia ajan kanssa. Itse en hirveästi enää käy ulkona kavereiden kanssa, että enemmän jutellaan Skypessä. Pitää harjoitella tosi paljon, että pärjää”, Setala huomauttaa.

[note color=”#d3d3d3″]

SEUL ry

  • Suomen elektronisen urheilun liitto toimii suomalaisen kilpapeliurheilun keskusjärjestönä.

  • Elektroninen urheilu eli kilpapelaaminen tietokoneella tai konsolilla.

  • Tehtävänä kehittää ja tuoda esiin elektronista urheilua sekä jäsenistönsä toimintaa.

  • Perustettiin vuonna 2010.

  • http://seul.fi/ [/note]