Uutiset

Virtuaalimaailmassa tekniset ongelmat vievät huomion oppimiselta

admin

Turun ammattikorkeakoulu on käyttänyt Second Life -virtuaalimaailmaa muutaman vuoden ajan palveluihin ja opetukseen. Second Life on internetissä toimiva kolmiulotteinen virtuaalimaailma, jossa liikutaan omien hahmojen eli avatarten avulla.

[metaslider id=10728]

Ammattikorkeakoululla on ohjelmassa oma saari, josta löytyy muun muassa kirjaston ja opinto-ohjauksen palveluja. Virtuaalimaailmassa on toteutettu myös erilaisia hankkeita ja opintojaksoja. Esimerkiksi ensihoidon opiskelijoille on pidetty katastrofisimulaatioharjoitus. Turun ammattikorkeakoulun kirjastonjohtaja Marja Anttonen on ollut mukana kehittämässä Second Lifen käyttöä.

”Ohjelma otettiin käyttöön muun muassa siksi, että halusimme kehittää opetusta 3D-virtuaalimaailmojen suuntaan. Meillä on myös muita virtuaalimaailman hankkeita alkamassa, kuten oppimispeli RealXtend”, hän kertoo.

Tekniset ongelmat turhauttavat

Turun ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelija Erika Tuominen on käyttänyt Second Lifea kerran. Hän on harjoitellut ohjelmassa erityispotilaan hoitoa.

Tuomiselle ei jäänyt hyviä kokemuksia Second Lifesta. Ohjelman ongelmat liittyvät hänen mukaansa erityisesti tekniikkaan.

”Second Life tukkiutuu, kun samassa paikassa on liian monta käyttäjää. Tehtävä jumittaa ja keskeytyy, eikä toimi oikein kun 30 ihmistä yrittää suorittaa samaa tehtävää samaan aikaan.”

Tuominen huomauttaa, että tekniset ongelmat vievät huomiota sisällöltä ja oppimiselta.

”Ohjelman pitäisi toimia moitteetta, jotta opiskelija voi keskittyä enemmän tehtävän sisältöön kuin teknisten ongelmien korjaamiseen.”

Neljännen vuoden ensihoitajaopiskelija Minna Laitila on käyttänyt Second Lifea viisi kertaa. Myös hänen kokemuksensa mukaan tekniikassa oli ongelmia.

“Second Life pätki vähän. Kaikki eivät myöskään osaanneet käyttää ohjelmaa kunnolla”, hän kertoo.

Myös Anttonen myöntää, että ohjelmasta on tullut palautetta teknisten ongelmien suhteen. Haasteita on ollut myös ohjelman käyttämisen osaamisessa.

”Ohjelman käyttämisen opettelu vaatii aluksi aikaa, jos Second Life ei ole tuttu.”

Käyttö oppimisessa jakaa mielipiteitä

Sekä Tuominen että Laitila pitävät Second Lifea hyvänä ideana. Siinä on kuitenkin paljon viilattavaa.

”Sitten kun käyttöä kehitetään pidemmälle, Second Life voi toimia paremmin opetuskäytössä”, Laitila arvelee.

Selvää hyötyä voi Laitilan mukaan saada simulaatiotilanteista, joita on hankalaa tai mahdotonta toteuttaa oikeasti. Hän oli esimerkiksi mukana suuronnettomuusharjoituksessa, jossa oli opiskelijoiden lisäksi mukana opettajia ja henkilöitä työelämästä.

”Siellä oli toteutettu katastrofin jälkeinen ympäristö, jossa oli esimerkiksi loukkaantuneita ihmisiä ja kaatuneita puita. Sellaista tilannetta ei voitaisi luoda koulussa”, Laitila sanoo.

Tuominen on eri mieltä. Hän sanoo, että Second Life ei vastaa oikean elämän tapahtumia.

”Second Lifessa olevan tehtävän pitäisi olla opetustapahtuma, joka antaa realistista kuvaa tapahtumasta oikeassa elämässä. Se ei valitettavasti ohjelmassa toteudu.”

”Mielestäni varsinkin terveysalalla asiat oppii parhaiten konkreettisesti kokeilemalla itse, eikä klikkailemalla tietokoneella”, hän jatkaa.

Myös tehtävien sisältöä olisi Tuomisen mukaan kehitettävä, jotta ohjelmaa olisi mielekkäämpää käyttää opetuksessa.

”Tehtäviä olisi hyvä kehittää laajemmiksi niin, että niistä saisi enemmän opiskeltavaa tietoa, eikä tehtävän suorittaminen vaatisi vain hahmon liikuttamista paikasta toiseen”, Tuominen kertoo.

[tabs] [tab title=”Fakta: Second Life”]

  • Internetin virtuaalimaailma, perustettu vuonna 2003
  • Maailmanlaajuisesti miljoonia käyttäjiä
  • Peruskäyttö ilmaista
  • Second Lifessa voi tavata muita käyttäjiä avatarten eli hahmojen avulla, perustaa yrityksen tai vuokrata virtuaalista maata
  • Ei pelillisiä tarkoituksia, Second Lifeen on tosin luotu myös roolipelialueita
  • Useiden kaupunkien osia rakennettu virtuaaliympäristöön, muun muassa Dublin ja Moskovan Kreml
  • Esimerkiksi Tampereen ammattikorkeakoululla ja Aalto yliopistolla on toimintaa Second Lifessa

[/tab]

[tab title= “Second Life Turun AMK:ssa”]

  • Käytetty muun muassa terveysalalla, kieltenopetuksessa, muotoilussa ja sosiaalialalla
  • Kirjaston ja opinto-ohjauksen palveluita

[/tab]

[/tabs]