Turku valikoituu nykyään entistä useamman elokuvaproduktion kuvauspaikaksi. Rölli ja kultainen avain, Mika Kaurismäen epookki The Girl King, tv-sarja Nymfit ja parhaillaan kuvattava Petri Kotwican Henkesi edestä ovat vain muutamia esimerkkejä viime vuosien nimekkäistä produktioista, joita on tehty Turussa.
Perinteisesti vahvasti realismiin nojaavat suomalaiset elokuvat vaativat myös suuren joukon avustajia. Avustajalta tarvitaan hyvää työmoraalia ja sitoutumista. Vapaaehtoisvoimin pitkiäkin päiviä kuvauspaikalla viettävät avustajat saavat palkakseen elokuvalippuja, pääsyn kulissien taakse ja parhaimmillaan kasvonsa valkokankaalle.
”Turkulaiset avustajat innostuneita mahdollisuudesta olla osana isoja produktioita”
Elokuvan tarina ja käsikirjoitus määrittelevät, miten paljon avustajia elokuvassa tarvitaan. Pääkaupunkiseudulla elokuva- ja mainosproduktioilla on pitkät perinteet ja avustajien määrä on siellä luonnollisesti suuri. Isompien produktioiden myötä avustajareservit kasvavat myös Turussa.
”Turussa ei ole pulaa, muttei ylitarjontaakaan avustajista. Isompikin ”rekisteri” voisi olla. Tietyt elokuvat asettavat aina omat vaatimuksensa avustajiksi haettaville, esimerkiksi The Girl King epookissa tarvittiin paljon parrakkaita miehiä. Eli reservissä olevien avustajien määrä saa olla iso”, kertoo Henkesi edestä –elokuvan avustajakoordinaattori Kasimir Högnäs.
Avustajiksi hakevien ammattimaisuus on Högnäsin mukaan myös lisääntynyt.
”Ennen avustajiksi haki lähinnä ehkä enemmän sellaiset ”hällä väliä”, ex tempore -asenteella liikkeellä olleet ihmiset. Tultiin kuvauspaikalle kun jaksettiin tai ei tultu ollenkaan jos ei ollut sellainen fiilis. Nykyään avustajat ovat siis ammattimaisempia ja ennenkaikkea sitoutuneempia.”
Hollywood-spektaakkeleiden efekti-ilotulitukset eivät ole vaarassa syrjäyttää oikeiden ihmisten käyttöä esimerkiksi isoja ihmismassoja kuvattaessa. Tietokoneella mahdollisimman realistisesti luodut ihmiset vaativat paljon työtä ja rahaa.
”Sitten taas jos mennään äärimmäiseen tieteis- ja fantasiameininkeihin, niin realistisuus ei ole enää tärkeä elementti. Silloin voidaan koneella luoda vaikka jotain hirviöitä. Suomalaiset elokuvat ovat yleensä nykyaikaan tai lähitulevaisuuteen sijoittuvia, jolloin tarvitaan oikeita ihmisiä realistisuuden saavuttamiseksi”, sanoo Högnäs.
[metaslider id=10171]
Tuoreimmat
-
Yleisurheilun joukkueuudistus herättää urheilijoissa huolta
-
Vaihtovuosi Suomessa vei opintoihin ulkomaille: "Minun täytyi oppia pärjäämään itse"
-
Moni aikuinen laiminlyö heijastinpakkoa — syynä unohdus
-
Hävikkiruokaa vai ruokalistan tuotteita? ResQ-sovellus kerää kiitosta ja kritiikkiä käyttäjiltään
-
Turku uusin silmin: Paikalliset auttoivat tyhjän aukion elvyttämisessä
-
Aurajoki kärsii kaupunkilaisten huolimattomuudesta ー roskien määrässä kuitenkin lupaava muutos
-
Tutka Podcast: Voiko kuka tahansa tehdä deepfake-videon?
-
Turku uusin silmin: “Turku tarvitsee kaaosta, meteliä ja iloa”
-
Tutka Podcast: TikTokissa leviää rasistisia viestejä amharan kielellä koodattuna – selvitimme, mistä on kyse
-
Hallituksen esittämä työttömyyssääntö huolettaa kansainvälistä opiskelijaa – monen työllistymistä jarruttaa kielitaidon puute