Kulttuuri

Dragista saatu itsevarmuus heijastuu koko elämään

Elina Olander

Dragartisti Teemu Sytelä tuli kaapista ulos ja alkoi tehdä dragia oivallettuaan, että hänen on elettävä sen mukaan, kuka hän oikeasti on.

”Minulle drag on vapautta, itseilmaisua ja leikittelyä. Teatterissa ihminen ostaa illuusion, jota tulee katsomaan ja uppoutuu siihen maailmaan. Samalla tavalla tehdään dragissa – kaikki tietävät faktan, että nuo ovat miehiä, jotka meikkaavat, mutta kaikki lähtevät leikkiin mukaan. Kuten teatterissa kannustetaan kovia kokenutta päähenkilöä, yleisö kannustaa myös kaunista dragtaiteilijaa”, kuvailee Teemu Sytelä.

29-vuotias dragartisti Sytelä tietää mistä puhuu. Kun Sytelä valmistui Tampereen ammattikorkeakoulusta muusikoksi, hän teki opinnäytetyönään Pieni Balleriina-drag-monologimusikaalin ja on sen jälkeen esiintynyt yhdessä Matias Korhosen kanssa drag-musikaalissa Becoming Icons. Molemmissa teoksissa esiintyy Tina the Ballerina. Sytelä tekee töitä myös näyttelijänä ja hänet on nähty esimerkiksi Helsingin Kaupunginteatterin menestysmusikaaleissa Pieni merenneito ja Päiväni murmelina.

Teemu Sytelä tunnetaan myös Tina The Ballerinana.

Tanssii natsien kanssa

Pieni Balleriina oli ensimmäinen kerta, kun Sytelä teki itse dragia. Ensikosketus dragin maailmaan tapahtui kuitenkin jo vuosia aikaisemmin.

”Opiskelin Etelä-Pohjanmaan opistossa teatteritaiteen linjalla. Teimme Tanssii natsien kanssa -näytelmän, jossa oma roolini oli Hitlerin vaimo. Olin todella iloinen päästessäni tekemään tuon roolin. Asuuni kuului musta hame ja kaksi kokoa liian pienet korkokengät, mutta liikuin innoissani lavasteissa niissä vaatteissa ja hain roolia. Voidaan tietysti pohtia onko se dragia, että mies tekee naisen roolin teatterissa mutta itse pidän tätä omana ensikosketuksenani dragiin”, Sytelä kertoo.

Näytelmä ja rooli tekivät Sytelään syvän vaikutuksen. Sytelä tiesi tuolloin olevansa homo, mutta ei ollut kertonut asiasta muille.

”Tie dragiin jäi vielä tässä kohtaa, mutta ajatus palasi välillä mieleeni. Kun vuosia myöhemmin oli aika tehdä ammattikorkeakoulun opinnäytetyö, ystäväni kannusti minua tekemään dragia. Tässä kohtaa osa läheisistäni tiesi jo, että olen homo, mutta ajattelin, että nyt haluan kertoa asian julkisesti. Jotta pystyin tekemään Balleriinan, minun täytyi tulla täysin kaapista ulos kaikille. Minulle olisi ristiriitaista tehdä dragia, jos olisin yhä kaapissa”, Sytelä sanoo.

Sinä saat olla sinä

Sytelä käsittelee drag-monologimusikaalissaan myös kokemiaan ulkonäköpaineita. Teos sisältää esimerkiksi kappaleet Sinä saat olla sinä ja Kukaan ei rakasta lihavaa.

”Minulle drag on voimaannuttavaa. Olen yli 100-kiloinen mies ja ennen olin epävarma omasta keskivartalostani. Olin liian itsetietoinen ja tiedostin epävarmuuteni. Mutta kun aloin tehdä dragia ja puin ensimmäistä kertaa korsetin päälle, omat ulkonäköpaineeni alkoivat hälvetä. Tietysti ristiriitainen ajatus, että ne hävisivät, kun aloin muokata omaa kehoani, mutta näin se on. Nykyisin minulla ei ole mitään hätää itseni kanssa”, Sytelä kertoo.

Dragissa ulkonäkö on keskeisessä roolissa, koska se on merkittävä tekijä visuaalisuudelle. Vaikka se ei loisi paineita, sitä pohditaan paljon. Se itsevarmuus, jonka dragtaiteilija löytää dragista voi heijastua myös muuhun elämään. Sytelä kertoo, että dragyhteisössä toinen tukee toista ja dragsiskon kannustaminen on tärkeää.

”Minä koen Tinana olevani kaunis. Sen sanon myös omasta elämästäni; tunnen olevani kaunis. Olen tämän kokoinen ja se on minulle ok”, Sytelä sanoo.

Tältä näyttää Tina the Ballerina.

Hahmo lähtee itsestä

Drag antaa sulle tavallaan sen vapauden olla joku toinen, vaikka dragissa sä et ole kukaan toinen. Sä olet ihan oma itsesi, sä oot vaan upeampi ja itsevarmempi oma itsesi, sanotaan Becoming Iconsissa. Sytelä kertookin, että hahmo lähtee itsestä ja on jotain, mikä on jo olemassa sisällä. Hahmon luominen on kuitenkin hyvin pikkuhiljaa tehtävä työ, jossa on hyvä tiedostaa omat vahvuutensa.

”Vertaisin hahmon työstöä Disneyn noitaan, joka tekee taikajuomaa. Taikajuomaan laitetaan aineksia yksi kerrallaan ja se rupeaa muotoutumaan, kunnes lopputulos on kohdillaan. Samalla tavalla hahmoa luodaan yksi asia kerrallaan. Itse esimerkiksi olen musical queen, joka tarkoittaa sitä, että vahvuuksiani ovat laulaminen ja esiintyminen. Fyysisesti hahmon luominen on tietysti sitä, että meikataan ja puetaan korsetit ja sukkikset päälle”, Sytelä kuvailee.

Sytelä kannustaa kaikkia kokeilemaan dragia, jos siihen on pientäkään kipinää.

”Tartu tilaisuuteen! Ihan sama, mitä muut sanovat. Kun tulin itse kaapista ulos ja aloin tehdä dragia, koin, että minun on nyt pakko alkaa elää sen mukaan, kuka oikeasti olen. Meillä kaikilla on vain yksi elämä, älä odota olla se, kuka olet”, Sytelä sanoo.

Tämä on kolmas osa juttusarjaa, joka käsittelee suomalaista dragkulttuuria.
Ensimmäinen osa:
Ennakkoluulot dragia kohtaan vähenemässä
Toinen osa: Drag avasi Matias Korhosen sydämen