Joonathan Kettunen tekee tuottajan töiden lisäksi myös omia kappaleita. Kuva: Anna Liukas

Kulttuuri

Taustavaikuttajat: musiikkituottaja Joonathan Kettunen

Edu Kettusen poika ei suosittele musiikkituottajan uraa Suomessa kenellekään.

Taustavaikuttajien kolmannessa osassa pureudutaan musiikkialan taustoihin. Joonathan Kettusen ammattinimikkeisiin kuuluvat lauluntekijä, musiikkituottaja sekä ääninäyttelijä. Lapsuuden haaveammatti syntyi isän, Edu Kettusen, vanavedessä.

“Pienestä asti olen musiikkialalle päätymisestä haaveillut. 15-vuotiaana mulla oli jo oma mankka, jolla tein ekoja äänityksiä. Siitä sitten vähitellen on edetty”, 32-vuotias Kettunen kertoo.

“Faijan kanssa tehtiin yhdessä kappaleita, kun olin parikymppinen. Silloin hän kirjoitti sanoja, ja itse keskityin enemmän sävellyspuoleen. Sen jälkeen mulla on ollut omat kuviot, joten enää ei ole yhteistyötä tehty. Olen siis irtautunut isän tuesta”, Kettunen nauraa.

”Omien artistien” hankkiminen ensisijaisen tärkeää

Musiikkialalla päähuomion keräävät kappaleet esittävät artistit, mutta taustalla toimii aina myös tuottaja, jonka kanssa kappaleet yhteistyössä luodaan. Kappaleiden tekeminen on monivaiheinen prosessi, jossa tärkeintä on tietynlaisen tunnelman välittäminen.

“Jos mietitään, että pitäisi tehdä esimerkiksi Kaija Koolle kappale. Ensiksi kuunnellaan hänen biisejään, ja mietitään, miltä se tarkalleen kuulostaa. Sitten aletaan siitä rakentamaan musikaalista maailmaa biisiin. Tärkeintä on, että lopputuloksena on samankaltainen tunnelma, kuin Kaija Koon biiseissä yleensäkin”, Kettunen analysoi.

Suomalaisessa musiikkikulttuurissa tuottajan näkökulmasta tärkeintä on verkostoituminen sekä samojen artistien kanssa yhteistyön tekeminen.

“Omassa tapauksessani kirjoitellaan lyriikoita ja tehdään sävellyksiä artistin kanssa kimpassa. Voisi sanoa, että määrällisesti työnjako on aika 50/50. On tärkeää, että on niin sanotusti ‘oma artisti’, jonka kanssa tehdä, jolloin yhteistyö on tavallaan intensiivisempää, eikä niin robottimaista toimintaa”, Kettunen valottaa.

“Bisnesnäkökulmasta ainoa järkevä tapa on tehdä yhteistyötä tiettyjen samojen artistien kanssa, ja kehittää samalla artistin dna:ta. Rahan tekeminen onnistuu siten huomattavasti helpommin, kuin tekemällä biisin sinne ja toisen tänne, joka on aika onnetonta”, Kettunen pohtii.

Aasian markkinoilla jättimenestystä

Kettusen uran suurin virstanpylväs syntyi vasta hiljattain. Hänen tekemänsä kappale päätyi kiinalais-eteläkorealaisen poikabändi EXO:n levylle, joka sijoittui viime viikon World Billboard -listan neljänneksi.

“Olin Asian Pop -musaleirillä kolme vuotta sitten, jolloin tutustuin korealaiseen Danieliin. Hänen kanssaan meillä synkkasi tosi hyvin, ja aloimme tehdä yhteistyössä musaa. Viime kesänä tuli ilmoitus, että biisi oli valittu levylle, joka nyt siis rikkoo myyntiennätyksiä Aasiassa”, Kettunen myhäilee.

Tiukasti myös jatkossa Aasian markkinoille tähtäävä Kettunen tekee yhteistyötä myös muutaman suomalaisen artistin kanssa. Tällä hetkellä hänen tuotoksistaan nauttivat räppärit Hurja, Robban ja Sima.

“Siman kanssa tehty ”Popeda on paras!” -biisi tuotti kultalevyn. Siinä nähtiin, kuinka suomalaisessa musamaailmassa pärjää, jos on sopivasti pilkettä silmäkulmassa”, Kettunen toteaa.

“Biisin ideahan lähti siitä, kun jengi on niin eri aaltopituuksilla musamakujensa kanssa. Ainoastaan silloin löytyy ‘yhteinen sävel’, kun kuunnellaan vanhoja klassikoita. Siitä syntyi idea, että tehdään biisi aiheesta.”

Varsinainen kappaleen äänittäminen ei vie paljoa aikaa, mutta tekninen hienosäätö ja loppuviimeistely saattaa ajoittain kestää yllättävänkin kauan.

“Ei siinä yleensä mene kuin yksi päivä, kun biisi on sinänsä valmis. Miksaus ja levy-yhtiön halusta tehtävät muokkaukset kuluttavat joskus turhauttavan paljon aikaa.”

”En suosittele alaa kellekään”

Tuottajauransa aikana muun muassa Robinille ja Tiktakille kappaleita tehneen Kettusen mukaan Suomessa musiikkituottajia on äärimmäisen vähän.

“Alalle lähteminen on todella kuoppainen ja kivinen tie, jota en suosittelisi kellekään ainakaan Suomessa. Jos haluaa esimerkiksi Jenni Vartiaisen kaltaisten artistien tuottajaksi, pitää olla valmis pyörimään paljon kaikenlaisissa kissanristiäisissä ja sitä kautta yrittää tehdä itseään tutuksi. Sitähän tämä ala on”, Kettunen miettii.

“Toisaalta mäkin olen luovinut oman reittini, joten kyllä se onnistuu, jos tarpeeksi sitkeyttä löytyy. Omalla kohdallani musaleirit ovat olleet äärimmäisen tärkeitä. Ilman niitä tuskin olisi saanut mitään aikaan, sillä niissä olen tutustunut niin moniin tärkeisiin ihmisiin.”

Myös omia kappaleita luoneen Kettusen oma laulu-ura on toistaiseksi taka-alalla. Tavoitteena on tulevaisuudessa luoda muutamia singlejä vuodessa.

“Tässä on nyt ollut niin paljon kaikkea, ettei ole saanut ihan sataprosenttista fokusta soolohommaan. Tällä hetkellä panostan pariin Suomi-artisiin ja tietysti tämän hyvän uuden diilin myötä Aasian markkinoille”, Kettunen kaavailee.

Dubbaus liukuhihnatyötä

Musiikkihommien lisäksi Kettunen tekee ääninäyttelijän töitä. Dubbaus, eli televisiosarjojen ääninauhojen äänittäminen jälkikäteen työllistääkin häntä paljon.

“Viimeisen vuoden aikana näitä hommia on ollut tosi paljon. Välillä käytän ihan normaalisti omaa ääntä, välillä taas jotain kimitystä. Muutama vakiohahmo mulla on Netflixin sarjoissa.”

Kettusen mukaan glamour on dubbaajan työstä kaukana, vaikka työtä mielellään tekeekin.

“Ehkä tärkeimmät ominaisuudet hyvälle dubbaajalle ovat, että pitää olla nopea ja unohtaa kaikki turhat kruisailut. Aluksi olin huono, nykyään ehkä hieman parempi”, Kettunen nauraa.

“Ihmiset joskus kuvittelevat, että muusikoiden ja dubbareiden duunit ovat sellaista, että on samppanjaa laseissa ja tienataan miljoonia. Totuus ei ihan se ole, aika liukuhihnahommaahan se on. Duunia siinä missä muutkin.”

Osa 1: maalivahtivalmentaja Fredrik Norrena

Osa 2: opetusministerin avustaja Janika Takatalo